New arrivals in het wild

8 augustus 2009 - Kruger Park, Zuid-Afrika

Lieve lezers,

Dinsdagochtend verliep alles volgens plan: de hereniging van de familie Niemansburg op vliegveld Johannesburg! Binnen een uur zaten we in onze felwitte Toyota Yaris op weg naar provincie Mpumalanga in het Noord-Oosten van Zuid-Afrika, vroeger wel de Transvaal genoemd. Een verschil met de auto's in rechtsrijdende landen is dat de hendel voor de ruitenwissers en de richtingaanwijzers zijn omgedraaid. Dat leverde menigmaal hilarische situaties op: ondanks de droogte hier, gebruikten we de ruitenwissers regelmatig! En vooral voor papa was het lastig om gewend te raken aan de versnellingspook aan  de linkerkant. Hij stootte soms zijn hand tegen de rechterautodeur om naar de pook te grijpen. De droogte leidde er toe dat we van zeer dichtbij een bermbrand langs de snelwegen zagen en zelfs de hitte konden voelen. De autorit voelde voor ons dan ook wel erg spannend aan. Voor papa en Stephan droeg hieraan ook het zien van de armoede toe.

Tijdens de vijf uur durende reis vanaf het vliegveld veranderde langzaam het landschap van een dor, vlak gebied in een heuvelachtiger gebied. In een afgelegen prive natuuurreservaat sliepen we de eerste nachten. Om deze lodge stonden geen hekken zodat de wilde dieren ons gemak konden bereiken. En aangezien daar ook buffels, luipaarden en neushoorns rondliepen, waren we ons leven niet zeker! Jammer genoeg lieten die zich toch niet eenvoudig zien: hoe zou dat nu komen?

Maar uiteraard kon dit parkje niet tippen aan het wereldbefaamde Kruger Park in provincie Limpopo waar we een paar dagen later naar toe reden. Vaochtend vroeg hebben we een safari gedaan op de Olifants rivier, waar we vanaf het water de giraffen, nijlpaarden, krokodillen en buffels goed konden zien. En ook de prachtig gekleurde ijsvogel mochten we aanschouwen.

De rit ernaar toe was ook wel weer spannend: overal langs de wegen was het een drukte van belang van wachtende/lopende mensen . Niet te geloven dat we daar dan soms 120 km/uur mochten rijden! Ondanks dat Sophie een rustige rijstijl heeft, zeker in Zuid-Afrika, verloor ze zichzelf in haar enthousiasme om een trage auto in te halen. Maar ware het niet dat daar een doorgetrokken witte streep getekend was. De politie wist ons meteen aan te houden, maar omdat we onwetende toeristen waren, heeft hij de 1000 rand (ca. 100 euro) boete door de vingers gezien. Ppphiew!

Vanaovnd staat een avondsafari met een bushbraai op ons te wachten. Hopelijk lokt dat lekker vlees een paar leeuwen en luipaarden. De Big Five is nog niet compleet: we hebben er nu twee...

Salani kahle (gegroet) vanuit Zuid-Afrika,

Sophie, Stephan en Paul

1. Bert:
    8 augustus 2009
    Ha S, P en S!

Prachtige foto's, spannend verhaal. Let goed op elkaar bij al die bedreigde en bedreigende dieren! Mooie rustige omgeving, Paul, nooit last van de buren!

-B.
  2. Irene:
    9 augustus 2009
    Hey Sophie

Leuk leuk Kruger. Het is zo mooi daar. Ik hoop dat je de Big Five komt te zien, anders ga je zometeen nog met een ontevreden gevoel naar huis ;) Fijn om je eigen familie ZA te laten zien. Veel plezier en geniet!
    xx
  3. Danielle:
    10 augustus 2009
    ja want een doorgetrokken streep betekent in nederland natuurlijk totaal iets anders :P hoewel ik niks mag zeggen met de deuk die ik in mijn huurauto heb gereden...

klinkt cool al die safari's! geniet ervan en maak mooie foto's want een fotobehangetje eraan overhouden is natuurlijk wel leuk :) nou ik ga maar eens mijn kamer inruimen.. zucht... geniet geniet want voor je het weet zit je weer tussen de verhuisdozen :)

liefs danielle
  4. Gerrie:
    12 augustus 2009
    Lieve So,P & S, Mooi verhaal, geweldige fotoos! Klinkt en ziet er allemaal zeer sfeervol uit vooral Paul natuurlijk met zijn tropische slappe hoed. Kijk wel ff uit voor nijlpaarden. Ook al wegen ze 2 ton je hoort ze niet aankomen. Wij hadden er een keer 1 in de tuin. Oeps, had een half uur daarvoor nog lekker liggen zonnebaden. Nog veel plezier gewenst. xG
  5. Joyce de buurvrouw:
    12 augustus 2009
    Daar is ze weer! 3 reisverslagen achter elkaar lezen. Fijn hoor! Geniet van alles. Die nijlpaarden
    waren vroeger Simone's favoriet! Ze spaarde ze in allerlei soorten en maten. Ze vond ze heel grappig. Ik heb eens een film gezien dat het ook anders kan met die beesten! Als ik alle reacties lees, kom ik erachter dat ik de enige ben die niet naar Z Afrika is geweest (gebrek aan m'n opvoeding?) Nou ja, Nederland is ook mooi. Weer groetjes van ons. Joyce
  6. Jolien:
    13 augustus 2009
    Ha Sophie,

Super die foto's! Gezellig om zo samen met je familie rond te reizen. Heel veel plezier nog en tot binnenkort!

Liefs,
    Jolien
  7. Froukje Boukes:
    16 augustus 2009
    Hoi Sophie,
    Zojuist Paul uitgezwaaid in Schoonhoven. Na een picknick op ons bootje op de Lek, waar we al een aantal verhalen hoorden o.a. over dreigende olifanten en politieagenten, hebben we zijn foto's bekeken. Erg mooi allemaal. Maar wat ik ook wel heel stoer vind is dat je nog 2 weken in je eentje rond gaat reizen. Ik hoop dat je leuke lot/reisgenoten gaat ontmoeten en dat je nog een fantastische tijd gaat hebben.
    Groet uit Schoonhoven, ook van Edmond en houd je taai!
  8. Hugo/Ellie:
    17 augustus 2009
    lijkt me leuk spannend allemaal, heel benieuwd wat je vader ervan vond.Nog een goede tijd toegewenst.

Hugo