Van teacher naar backpacker

11 oktober 2010 - Chiang Mai, Thailand

(On) verwachte ontwikkelingen! Na een paar dagen twee verschillende klassen van 10 tot 14-jarigen een aantal Engelse woorden heb proberen te laten stampen, is het voor hen nu drie weken zomervakantie. En daardoor ook voor mij. Het was spannend om voor een schoolbord te staan, vooral aangezien alles free-style was. Dat wil zeggen dat ik soms ter plekke moest bedenken wat ik met hn wilde oefenen. De avond ervoor had ik wel bedacht dat ik bijvoorbeeld het thema family, body, animals, food wilde aansnijden. Maar soms bleek het onderwerp te moeilijk en was er creativiteit vereist. Ook bleek dat ze wel een Engels leerboek hadden waar ik soms naar terug kon grijpen. De meeste kinderen luisterden aanvankelijk voorbeeldig maar na een klein uurtje verslapte de aandacht en riepen ze allerhardst om een 'game'! Interactie is ook waarschijnlijk educatief verantwoorder dan alleen het klassikale nazeggen van woorden. Vervolgens stonden we daardoor allen in de klas te wijzen (point), zwaaien (wave) en aanraken (touch). Spontaan ontstond ook het spel 'onderhandelen op de markt'. We onderhandelden over een paar bananen. Erg leuk dat de kinderen mij ook wat Thais leerden. De getallen zitten er nu redelijk goed in, wat in het echt leven op de markt erg handig is! De school zag er behoorlijk goed onderhouden uit, net als de uniforms van de kinderen. Een degelijke lunch werd verzorgd. Ook de leraren eten uitgebreid en er komt zelfs bier aan te pas. Ik vraag me af wat de onderwijsinspectie daarvan zou zeggen, in Nederland.

De tweede week vrijwilligen vond plaats in een ander bergdorp dan de eerste week waarover ik eerder schreef. Dit dorp lag nog dichterbij de grens met Birma en Laos, de Golden Triangle. Deze regio is inderdaad bekend van de vroegere opiumteelt. Dit keer sliep ik niet bij een grote familie maar bij een alleenwonende man (die gelukkig zelf in een ander huis sliep, tijdelijk). Ik merkt bij hem meer luxe zowel qua woning als qua voedsel: meer vlees bijvoorbeeld en soms ook gewoon instant noodles. Niets geen drie keer per dag rijst daar. En dat terwijl ik er juist gewend aan was geraakt! Nu ik 'noodgedwongen' mezelf als backpacker mag bestempelen, merk ik dat ik de Thaise etstalletjes opzoek en de hamburgers, pizza's, sandwiches toch zoveel mogelijk links laat liggen. Maar een gewone cafe latte zonder 50% suiker of een beetje toast met boter en jam gaat er soms wel in. Heerlijk in de regio is ook de grote hoeveelheid aanbod aan (tropisch) fruit: van een gewone appel tot dragon fruit (een felroze vrucht, zie foto) tot ramboestan en longkan (beiden een soort lychee, zie ook foto). Op de markt durf ik steeds meer eten te proberen sinds ik een kookcursus heb gedaan in het Pai, een idyllisch hippiedorp ten westen van Chiang Mai. Gewapend met een kookschort en een lepeltje om van alles mee te proeven, gingen we de lokale markt op, onder begeleiding van de kookinstructrice. Vooral de opengesneden kikkers (had de foto bijna geplaatst op de blog geplaatst) en de levende krabben in een veel te strak gedraaid zakje zullen ons nog lang heugen. De zelfgemaakte kokosmelksoep, rode curry en de sticky rice met mango (een zeer kleverige rijst, vooral in noord-thailand bekend) smaakten uiteindelijk heel goed. Raar om sinds 4 weken weer een pan in mijn handen te hebben gehad. De hostels hier hebben namelijk geen kookvoorzieningen waar je je eigen prutje kan bereiden.
Het is overigens erg wennen om op reis te zijn en elke dag te bedenken wat te doen en waar te slapen/eten. Maar daar staat tegenover dat ik nu weer wat Nederlands en meer vloeiend Engels heb kunnen praten met een aantal toeristen. Maar het is jammer dat de vrijwilligersorganisatie niet helemaal betrouwbaar blijk te zijn. Ik denk er nu over om wellicht iets anders te zoeken, misschien wel in de gezondheidszorg.

Van een Belg, die ik in een internetcafe had ontmoet, heb ik de kunst van het scooter rijden geleerd. Het is hier het meest gebruikte vervoermiddel lijkt het en ook ideaal in de hitte in een stad. Heb nu een aantal keren zo'n ding gehuurd om wat tripjs te maken: het verkeer valt ook behoorlijk mee. Het belangrijkste is om voortdurend geconcentreerd te blijven, want de belangrijkste regel is dat er bijna geen regels zijn. Houd dus met alles rekening en vooral met de straathonden die soms midden op de weg liggen te slapen.

Ook heb ik de avonturen van het mountainbiken ontdekt: volledig beschermd en wel reden we downhill op onverharde wegen. Ook daarbij erg veel concentratie vereist om niet te vallen en doordat minstens de helft van de tijd je op de trappers moet staan, was het behoorlijk inspanned. Ter compensatie van de inspanning twee keer een massage ondergaan, zojuist nog door een vrouw uit de vrouwengevangenis van Chiang Mai! Ik durfde niet te vragen wat ze op haar kerfstok had.

Het leuke is om tussen al die toeristische avonturen door nog een beetje met de lokale bevolking in contact te blijven. Zo ben ik met twee Nederlanders naar een karaokebar geweest, een nationale sport bijna. Gelukkig hadden ze ook Y.M.C.A. in plaats van alleen maar Thaise ondertiteling! Ook hebben we een wedstrijd tah kwah meegemaakt, de officiele nationale sport. Een combinatie van volleybal en voetbal. Leningheid is vereist. Tevens een sport hier is de verering van de koningsfamilie. Geen gebouw of hoek van de straat is compleet zonder een portret van koning Bhumibol of zijn vrouw. Ook zijn er vele monumenten van eerdere koningen waar vaak mensen geknield bloemen en wierook offeren. Ook vallen de vele 'spirit houses' (geestenhuisjes) op, waarin de voorouders gunstig mee worden gestemd. En niet alleen de voorouders krijgen veel achting, ook zeker de monniken. Een grote bijeenkomst van het geven van aalmoezen was zeer intrigerend. De mensen staan om 6uur op om gigantische voedelpakketten te doneren.

Deze week zal ik zelf als monnik, eerder non natuurlijk, door het leven gaan in een tempelcomplex in Chiang Mai. Slechts 1 nacht, hoor! Daarna zal ik wel verkrampt zijn van het zitten in lotushouding. Daarna liggen de plannen nog open. Wellicht ga ik volgende week voor 2 weken terug naar de Akha organisatie om kinderen bijles Engels te geven. Of dus iets heel anders. En als iemand een idee heeft over ander vrijwilligerswerk in Thailand/Laos, hoor ik het graag!

Een aantal foto's zijn dus te zien, maar jullie zullen het vooral met de schriftelijke overlevering moeten doen. Vallen in Nederland de bladeren al van de bomen? En is het politieke klimaat al wat stabieler?

Tot contacts!

Veel liefs

1. Bert:
    Ha Sophie!
    Klinkt leuk en spannend.
    Hier alles nog groen en een beetje bruin, gisteren 20 gr, nu 15.
    En het andere klimaat is zo stabiel als Wilders (....).
    Dag!

-B.
  2. Marieke:
    Hoi Sophie
    wat leuk om je verhalen te lezen. Klinkt als of je toch een goed alternatief gevonden hebt voor het tegenvallende lesgeven. Ben blij dat je zoveel al hebt beleefd en veel mensen bent tegengekomen. Heerlijk he, al die eetstalletjes en dat verse fruit, en die kokosnoten die je leeg kunt slurpen met een rietje! Ik weet dat er in chiang Rai een olifanten opvang zit, waar je als vrijwilliger aan de slag kunt soms, misschien moet je eens rondvragen als je daar interesse in hebt.
    De Oudegracht is in herfstlook gehuld, erg mooi, met prachtige herfstzon er op, plaatje! We zijn met de meiden naar ADO-FC Utrecht geweest, damesvoetbal en het was boven verwachting leuk en grappig, voor herhaling vatbaar. De volgende keer moet je maar es meegaan!
    Veel plezier nog!
    xx Marieke
  3. Ellen:
    Hey Sop,

Dat wordt een mooi boek zo te lezen! Heb je al een titel? taai thailand? of eh... avonturen met de ooster buren? ha, ok, misschien nog even verder denken, maar dat komt helemaal goed denk ik.
    Wat sta je trouwens relaxed voor de klas! je roeping gevonden...??
    Waren de kikkers & krabben lekker? of heb je die toch maar overgeslagen?
    Hier = (politieke) klimaat wervelend. Zorg maar dat je niet valt voor een Thai - want die komt NL niet meer in..

Thanxxx voor de leuke update & foto's!
    x El
  4. Ada:
    11 oktober 2010
    Ha Sophie, Ik heb je zojuist telefonisch gesproken en dat was fijn. Geniet als reiziger en werken kan staks in Nederland nog lang genoeg.
    Liefs mam
  5. Lesley Bosschaart:
    11 oktober 2010
    Jaja, eindelijk een bericht, een officiële, op je blog. ;-)

Wat sta je didactisch verantwoord te doen op de foto's in je klas! Lang leve de improvisatie en super om te lezen dat je interactieve noodoplossingen hebt bedacht om de aandacht erbij te houden. Zijn ze stil als je wilt beginnen met de les?

Ik heb je in de mail tips gestuurd voor de meditatie; een beetje spierpijn en pijnlijke zitbotten kan je niet voorkomen. Er doorheen en ervan genieten... dat doen monniken ook, toch?

Je geniet en dat is het belangrijkste om tussen de regels door te lezen. Wat een prachtige natuurfoto's en een rijkdom aan fruit.

En als je terug bent, is Rutte alweer minister-president af. Klinkt stabiel, hè? ;-)

Liefs, Lesley
  6. Lien:
    11 oktober 2010
    oh, heb ik je dan nooit verteld over onze bierdrinkfestiviteiten tijdens de lunchpauzes op school? blijkbaar niet..
    wat een gedoe met die organisatie, als je niets in de gezondheidszorg kan vinden kan je misschien je scalpel blijven zetten in de kikkers? (als je ons de foto's maar blijft besparen)
    komt vast allemaal goed!
    en onthoud: Alles is liefde!!
  7. Hugo/Ellie:
    11 oktober 2010
    leuk om dit alles van je tevernemen- ontwikkelingswerk is ingewikkelder dan je dacht- een leuke 2e vakantie lijkt me dit!
    Blijf voorlopig daar maar, want in Nedeland reageert Koning Wilders met zijn lakeien Rutte en Verhagen. Net zoals in Thailand Bhumipol niet beledigd mag worden zal binnenkort in Nederland tav Wilders wel zo-n decreet worden uitgevaardigd,vrezen wij. Nog veel plezier!
    Ellie/Hugo
  8. Irene:
    12 oktober 2010
    Hey Sophie,

Heerlijk om weer ween vergaal van je te lezen. Jammer dat het vrijwilligerswerk toch niet zo georganiseerd is. Maar een voordeel is dat je nu nog meer van het land mag bewonderen. Prachtig landschap zeg! Ik ben benieuwd of je nu toch nog ander vrijwilligerswerk gaat zoeken of misschien nog gaat lesgeven. In ieder geval succces met je keuze!
    Het weer is nu mooi, lekker blauw met een koude wind. Maar o o er komt weer regen aan!

liefs
  9. Jetty:
    12 oktober 2010
    Hee Sophie,

Gaaf zeg wat je daar allemaal meemaakt! Wat een uitdaging al die kinderen bezighouden en blijven boeien. Het gaat je wel goed af zo te lezen. Knap! Wel jammer van die vrijwilligersorganisatie.. Gelukkig vind je veel andere dingen om te doen.
    Hier alles goed, gewoon (saai) werken. Dus geniet er nog maar van!

Kus Jetty
  10. Fred:
    15 oktober 2010
    dag Sophie,

Het is vrijdagmiddag, 16.30 uur en het regent. Er is alweer een week voorbij en jij bent alweer vier weken op reis. Ik begrijp dat het niet helemaal is zoals je was verteld of had gedacht en dat je overweegt om iets ander te gaan doen. Onlangs las ik een artikel over het Elephant Nature Park. Hier mogen olifanten die jarenlang voor de toeristen of in de houtkap hebben rondgelopen genieten van hun oude dag. Het ligt in de buurt van Chiang Mai in het Muang district. Dit is in het noorden van Thailand en volgens mij zit je daar in de buurt. Of heb ik het helemaal mis.

Mocht ik eens verder voor je willen kijken dan schakel ik de (nieuwe) Minister van Buitenlandse Zaken in. Kunnen we gelijk zien of de heer Rosenthal iets voor elkaar weet te krijgen.

Verder hier alles goed, de zaken over het algemeen niet. We moeten nog meer ons best doen.

Geniet en pas op je zelf. Ik hoor wel van je.
  11. Marga:
    17 oktober 2010
    Hoi Sophie,

Leuk om zo al over al je belevenissen te lezen. En je maakt heel wat mee. Een hele andere wereld. Knap hoe je daar allemaal mee omgaat.
    Ik hoop dat je je nog goed vermaakt en dat je je nog nuttig weet te maken. Maar anders maar gewoon vakantie vieren.

Groetjes van Marga