Van Thailand naar Laos..per boot

29 oktober 2010 - Luang Prabang, Laos

Saibaidee!

Inmiddels al vele bedden in verschillende guesthouses getest, maar de nacht doorgebracht in een boeddhistisch klooster zal tot nu toe het meest bijblijven. Alhoewel de nacht in de kamer, die niet mijn eigen kamer was, aangezien ik mijn sleutel was verloren ook wel bijzonder was. Of de kamer met twee gigantische krekels, waarvan er 1 gelukkig achteraf al overleden bleek. Ik dacht nu toch wel een beetje gewend te zijn aan insecten die ineens op je springen of vlak voor je neus voorbij sissen (twee slangen gezien!). maar heb toen toch maar hulp ingeschakeld.

Terug naar de meditatieretraite: met een groep van 15 in het wit (helaas zijn de oranje gewaden echt alleen voor de monniken) gehulde geinteresseerden werden we aan het mediteren gezzet. Zowel zittende, lopende als liggende meditatie werd ons aangeleerd, waarbij we bij de liggende meditatie werden gewaarschuwd voor het in slaap vallen. Daarnaast werden ons Thaise gezangen bijgebracht, die voor elke meditatie en maaltijd moesten worden gebezigd. Ik kan nu niet zeggen dat ik het mediteren onder de knie heb, maar begrijp de functie beter. Het zou moeten leiden tot een meer gefocust leven waarbij onze 'monkey mind'  (de mind die van gedachte naar gedachte springt) kan worden getemd. ook het loslaten van teveel verlangen naar materie, eten en alles eigenlijk, kan leiden tot een gelukkiger leven. Hoe minder gehecht, hoe minder erg het is als je iets verliest. Scherp was dan wel de vraag van een Indier, die al jaren in Thailand woont, hoe dit te rijmen is met de grote eetcultuur in Thaialnd waar eten met veel zorg en tijd wordt gemaakt. Eten is nodig voor het lichaam, was het antwoord van de monnik, maar geniet er niet te veel! Zie voor foto's van ons in de posities: http://www.monkchat.net/?name=gallery&file=gallery&galleryID=91.

Vreemd was de dag erna in de drukte van Chiang Mai en de levendigheid van een Thaise bar waar iedereen van de whiskey en vleesspiesjes genoot. Whiskey en bier zijn een van de belangrijkste vloeistoffen in Thailand. Zelfs tijdens de lunch onder derijstoogt, wordt het gebruikt! Ik heb daar ook even van mogen proeven: van het oogsten van rijst, bedoel ik. Ben voor een week teruggeweest naar de Akha-bergstam om daar een groepje van 15 kinderen, onder schoolvakantie, Engels bij te brengen. De school was dus dicht maar de ouders van de kinderen was gevraagd hen elke ochtend naar een zogenaamde meeting room, beheerd door Acho (mijn begeleider in het dorp), te sturen. Daar stonden boomstammetjes (stoelen), houten tafels en een heus whiteboard klaar. Erg leuk dat ze ook nog een woordje Nederlands is geleerd door hen Vader Jacob te laten zingen. Dat leek Acho wel een leuk idee. Maar het blijven kinderen en het meeste plezier was dan ook de hoelahoep en het spel' vijf steentjes gooien en vangen' tussen de les door!

Al met al waren de drie week vrijwilligen een bijzondere ervaring, vooral vanwege de afzondering vam de bewoonde wereld. Maar ik heb besloten nu te gaan reizen en reizigers, natuur en cultuur te gaan ontdekken in Laos en wellicht Cambodja. Aangezien ik me al dicht bij de grens met Laos bevond (gevormd door de Mekong rivier), was het wel zo makkelijk een 2-daagse boottocht van het plaatsje Chiang Kong in Thailand naar de plaats Luang Prabang te maken, een tocht die steeds populairder wordt onder toeristen, maar waarbij ook af en toe Laotinanen met gigantische zakken rijst en andere etenswaar aan boord komen. De overnachting vond plaats in een klein plaatsje aan de Mekong dat alleen uit guesthouses en restaurants bestaat, vanwege de dagelijkse toeristenstroom. Daar ontmoette ik een Duits meisje en een Fransman waarmee we onze eerste Laotiaanse sticky rice (kleefrijst die in bamboe-mandje word geserveerd) aten. Dat maakte de tweede dag in de boot ook wel een stuk plesanter, vooral omdat we onze vliegtuigstoelen moesten inruilen voor houten bankjes! Maar het uizicht op de groene heuvels langs de Mekong en de zonsondergang maakten de 6uur + 8uur durende zit meer dan waard.

Vooral met de Duiste Nadja de week erna de stad Luang Prabang en omgeving verkend. L.P. is een zeer rustig klein stadje, dat nog een Franse sfeer uitstraalt (!kolonialisme!). We eten hier dan ook schandalig veel baguettes du fromage en crepes. Ook de Lao coffee gaat er goed in, die we nog nooit zo zwart gedronken hebben! In het Zuiden van Laos bevinden zich de koffieplantages en ik zal daar een dezer dagen een kijkje gaan nemen. Toch wordt de rust wel een aantal malen per dag verstoord door de opdringere tuk-tuk chauffeurs: 'Tuk tuk?' 'Waterfall?' " Cave?" vliegt er dan om onze oren. Inmiddels is het een sport geworden om hen terug te tuk-tuk-en. En utieraard hebben we wel een paar ritjes met hen gemaakt.

Kortom, de vakantie is hier nu echt begonnen! Aangezien de Lao het motto 'Have Fun' hebben, beloof dat wat. Toch wel jammer dat de straten na 11.30 verlaten zijn omdat iedere inwoner geacht wordt dan weer thuis te zijn. Het communistische-socialisme is hieraan onder andere te merken. Meer bespiegelingen hieriover volgen volgende keer.

Veel liefs aan jullie! Al iets te merken van het liberaal-christelijke kabinet? En komen de eerste sneeuwvlokken er al aan?

1. Jetty:
    29 oktober 2010
    Hee Sophie,

Goed wat van je te horen! Was wel beetje bezorgd toen ik hoorde dat 1/3 van Thailand onder water stond.. Hier heb jij niets van meegekregen (lees er nl niet over)?
    Lijkt me bijzonder zoveel mediteren.. Is het iets wat je blijft doen? Leuk dat je nu lekker aan het rondreizen bent! Veel plezier iig!

Kus Jetty
  2. Lien:
    29 oktober 2010
    Sophieke!
    Dat is toch ook het beste motto?!: 'have fun'!
    Volgens mij lukt dat steeds beter, leuk dat je Europese contacten hebt gelegd:)
    Wel grappige combi, boomstamstoeltjes en dan wel een whiteboard!
    Haha mocht je wel naar de fotograaf kijken tijdens die boeddhistische rituelen?! Je bent op één van die foto's de enige die dat doet:D
    Hier nog geen sneeuw en de ontkerkelijking zet gewoon door hoor!
    Zelfs hier in het wonderschone Fryslân.
    Groetjes van Ameland
    Goejûn!
  3. Lesley Bosschaart:
    30 oktober 2010
    Hoi lieve Sop,

Bedankt voor het ontvangen van je kaartje! Kreeg je geen spierpijn van alle meditatiehoudingen? Je ziet er sereen uit op de foto's in witte kledij. :-)

Nu is het reizen begonnen; blijf ervaren en ervan genieten. Wanneer je terugkomt: PARTY!

Liefs, Lesley
  4. Gerrie:
    30 oktober 2010
    Lieve Sophie,
    Meer focus, minder prikkels, minder verlangen naar materie, minder hechting aan dingen/goederen. Het is uit mijn hart gegrepen en tegelijkertijd zijn we hier bezig ons huis op te knappen en nieuwe meubels te kopen! En de ouwe dingen, tja .. die brengt Wim naar de al overvolle zolder of naar de andere kamers, omdat hij er geen afstand van kan doen. Hoeze hechting? We kunnen nog veel leren van de Thai. Het nieuwe kabinet kan ook wel een paar levenslessen gebruiken. Er wordt ongelooflijk bezuinigd waaronder heel veel op de ouderenzorg en cultuur. Ik maak me zorgen. Het wordt een guur klimaat zeker voor oudere en zieke mensen zonder al te veel geld. Een culturele kaalslag dreigt. En daarnaast is er ook weer zoveel energie. Gisteren met Ada en Gea naar de Dutch Design Week geweest, veel jonge enthousiaste ontwerpers gesproken, geweldige ontwerpen gezien. Het was een zeer inspirerende dag. We hebben genoten. En dat wens ik jou ook toe. Plus heel veel stokbroodjes met franse kaas.
    Du pain, du vin e du boursin.
    Eten, bidden èn beminnen.
    Alle goede dingen bestaan uit drie.... Have fun!
    met een zoen van Gerrie
  5. Paul:
    31 oktober 2010
    Dag Sophie,
    Fijn dat je het goed maakt en dat Laos zo ontspannend overkomt.
    Het moet een van de weinige, communistische landen zijn. Zie je veel herinneringen aan de Vietnam oorlog, bomkraters bijvoorbeeld?
    Veel plezier verder.
    Groet en kus van je vader
  6. Irene:
    2 november 2010
    Hey Sophie,

Even een kort berichtje. Mooie ervaringen allemaal! Groetjes uit Israel! Ik maak hier ook veel mee, maar dat vertel ik je wel als je weer thuis bent :)

xx
  7. Lianne:
    2 november 2010
    Sophie!

Heerlijk dat de vakantie is begonnen :) Hoe is het weer nu in Laos? Mooi of veel regen? Je moet wel naar de 'waterfall'gaan hoor! Die is echt de moeite waard. En vergeet niet je dagelijkse fruitshake bij je baguette ;) Ik krijg heimwee als ik alles lees!

Heel veel plezier ook straks in het zuiden! Toeristischer dan in Luang Prabang wordt het niet ;)

Veel liefs, Lianne
  8. Hugo/Ellie:
    7 november 2010
    Goed te horen dat het je bevalt. Wij zijn net terug uit Spanje- aldaar geslapen in een Boeddhisch hotel- demaaltijd aldaar hebben we aan ons voorbij laten gaan en en van mediteren kwam ook niet veel- wel ook veel mooie dingen in Sevilla en Cordoba gezien en daar wordt je ook rustig van. Veel plezier

Hugo/Ellie
  9. marja en peter:
    10 november 2010
    Dag Sopie,
    Volgens mij een van de leukste dingen tijdens reizen ,de onverwachte ontmoetingen met veel verschillende mensen,en dan besluiten een stuk samen te reizen.het blijft leuk je ervaringen te lezen.Blijf ze vooral sturen!
    hartelijke groetjes,marja en peter
  10. Anne:
    15 november 2010
    Hey lieve Sophie,
    gefeliciteerd met je verjaardag!
    Zo te lezen begint je 'nieuwe jaar' met veel leuks en fijns, en wens je dat in ieder geval toe!
    En dat motto houden we er in: have fun!
    Veel liefs!