Liefde op het tweede gezicht!

19 september 2010 - Chiang Rai, Thailand

Sa-wat-dii kha!

na twee drukke dagen in de gigantische metropool Bangkok, ben ik inmiddels het meer relaxte leven in het provinciestadje Chiang Rai, Noord-Thailand, aan het ontdekken. De 10 uur durende nachtvlucht viel alleszins mee en weet nog niet hoe een jetlag voelt, denk ik. Twee nachten verbleef ik in een ruime kamer van een houten guesthouse (hostels met slaapzalen zijn hier niet gebruikelijk) waar ik met handen en voeten Engels communiceerde met het personeel. Al snel viel het op dat de meeste Thai maar een handjevol Engelse woorden kent en dat ook nog eens met een behoorlijk accent. Dat leidde er soms toe dat ik door een taxichauffeur werd geweigerd omdat ze mijn uitspraak van de straten niet begrepen...en andersom dus! Of het duurde wel een minuut voordat ik begreep wat de taxichauffeur mij wilde duidelijk maken toen hij zei: ' It is sot'. Oh ' it is hot'  bedoelt u! Ben dus maar wel druk bezig mn Thais op te krikken! Bangkok was geen liefde op het eerste gezicht maar mede dankzij een fietstocht (opgezet door Co van Kessel, jaja een echte Nederlander) door de smalle steegjes van de wijk Chinatown en een bootochtje over de rivier die de stad doorkruist, had ik eigenlijk nog veel langer willen blijven. En het nachtelijke uitzicht over de ca. 11 miljoen mensen (en vergeet nieet alle tuk-tuks, scooters, straathonden, roze en gele taxi's) tellende stad vanaf een van de hoogste wolkenkrabbers was ongelofelijk sprookjesachtig.

De fietstocht kreeg overigens nog meer een Nederlands tintje doordat het juist die middag keihard begon te regenen. De eerste moesson is binnen. Daar is de Nederlandse herfst vast niets bij! De straten stonden blank en een paraplu bood nauwelijks uitkomst. Maar eigenlijk ook wel heerlijk verkoelend. Wel werden we in onze poncho's op fietsen nogal vreemd lachend aangekeken door de Thai/Chinezen langs de weg! Wie gaat er nu fietsen?! Ook nu in Chiang Rai heb ik een fiets ter beschikking, waarvan ik er welgeteld slechts zo'n 3 anderen heb gezien. Verbaasd was ik wel dat de Thai aan de linkerkant van de weg rijden. En dat terwijl de Engelsen dit land juist niet hebben gekoloniseerd, als 1 van de weinige landen in Azie. Misschien heeft het er mee te maken dat de andere landen ook links rijden. Als iemand het weet, hoor ik het graag!

Tijdens de aankomst gisteren in Chiang Rai, werd ik blij verrast door de groene heuvels en het rustigere verkeer. Wel was het even slikken toen ik hoorde dat er waarschijnlijk geen andere vrijwilligers zullen werken de komende weken. Dat betekent vooral met het Thaise personeel van AFECT/Akhaasia, de omgeving verkennen en werken. Eigenlijk is dat natuurlijk ook vel beter om de cultuur te leren kennen dan vooral met Westerlingen om te gaan, maar door de relatieve taalbarriere zal het toch af en toe lastig zijn. Gisteravond met een Thai naar de dagelijkse night bazaar (nachtmarkt) getogen, op zijn motorbike. Met een Thais biertje naar zowel tradtionele dans/zang geluisterd, als naar de vertolking van bekende Engelse songs, waaronder The Beatles! Erg apart om in Noord Thailand dan weer zulke herkenbare muziek te horen. Feels like home, far away from home.

Vanaf morgen zal ik een week in een bergdorp in de regio van de Gouden Driehoek (grens van Laos, Birma en Thailand) doorbrengen, en Engelse les gaan geven aan basisschoolinderen. Waarschijnlijk slaap ik dan ook bij deze bergstam en draai ik in hun dagelijks leven mee. Momenteel slaap ik in het hoofdkwartier van Akhaasia, alleen in een grote slaapzaal. Vannacht was ik omringd door oerwoudgeluiden: ik kon niet alles even goed plaatsen. Ik dacht zelfs een aap te horen! Ook al met mijn zaklamp recht in het gezicht van een giga salamander geschenen. Ik kon een gil net onderdrukken:)

Volgende keer meer over het werk, de lachende Thai, de muggen, de vele boedhistische tempelterreinen...nu zoveel indrukken gehad dat ik bijna niet weet waar te beginnen. Als er nog verzoekjes zijn waarover ik iets kan schrijven, hoor ik het ook graag!

Hopelijk alles goed met jullie!

En nieuwe thaise telefoonnummer, mocht je me direct willen contacten: 082-3359423. Mijn eigen nummer werkt niet echt....

xxx Sophie

1. Suus:
    Hi Sophie,

fijn om te horen dat je goed bent aangekomen. Ik hoop dat je erg zult gaan genieten van deze prachtige ervaring. En ik ben heel benieuwd hoe het zal zijn in de Gouden Driehoek. Je leercurve van het Thais zal waarschijnlijk steil stijgen! Of spreken ze daar ook nog een soort native taal? Krijg je ook nog iets mee over vluchtelingen uit Birma in die regio? Mocht je terug gaan naar Bangkok later, zeker een 'echte' Thaise massage proberen bij de massage-school van het Tempelcomplex What Po (liggende boeddha). Heftig, maar zeker een ervaring.

liefs Suus
  2. Lien:
    stylo?
    uiteindelijk zijn we er in het vlaams ook uitgekomen, dus dan zal het thaise engels je vast ook gaan lukken! klinkt wel heel bijzonder!!
    fijn om te horen dat het goed met je gaat:)
    ik zie je al zitten in een knalroze poncho op je fiets in de stromende regen met lachende thai en chinezen en omklappende paraplu! en Co van Kessel maar lachen natuurlijk.
    wow wat bijzonder dat je bij zo'n bergstam verblijft! niet stiekem zomaar naar birma gaan he!
    is dat nummer ook voor smsjes?
    ik mis je! geniet dus maar dubbelextra
    veel liefs
    en onthoud: alles is liefde! (ook salamanders in je slaapzaal en apen voor je raam)
  3. Hugo/Ellie:
    19 september 2010
    Goed te horen dat je zonder problemen bent aangekomen.Hoop dat het daar blijft bevallen.
    lotte is in Marokko aande schijterij- kijk uit dat je dat niet ook krijgt (hoe?).Zorg dat die Thai-s het engels van jou wel goed leren!
  4. Nienke:
    Hey meid,

Fijn te horen dat je veilig aangekomen bent en dat de eerste (en tweede ;)) indrukken goed zijn!
    Zal inderdaad wel even wennen zijn daar.... Nog even en dan spreek je vloeiend Thais ;)
    Veel succes met het lesgeven en geniet van alle indrukken! En je met alle salamanders en apen heb je iig gezelschap ;)

Kus

Nien
  5. Lianne:
    Hey Sophie!

Wat leuk dat je ons al zo snel bijpraat over al je avonturen daar! Bij de bergstammen zal het iig een wereld van verschil zijn met het drukke Bangkok, wat een stad he ;)
    Een voordeel van Thais leren is dat je er straks in Laos ook wat aan hebt, het lijkt namelijk erg op elkaar! Het tellen en prijsonderhandelen op de markt lukt iig met de dezelfde woorden :) En waarschijnlijk lukt communiceren beter met jouw versie van het Thais dan met hun Engels ;) Succes!

Ik kijk uit naar je volgende verhaal en uiteraard de foto's!

Kus, Lianne
  6. Irene:
    Hey Sophie!

Wat leuk dat je al zo snel een update geeft. Lijkt me fantastisch om te fietsen tussen alle tuk-tuks en brommertjes door! Jammer dat er geen vrijwilligers zijn, maar nu ga je het avontuur wel helemaal aan! En anders maar gewoon alle boeken uitlezen ;) Heel veel succes en plezier bij de bergstam! Je handen en voeten zullen na een week wel moe zijn haha.

xx
  7. Jetty:
    Hee Sophie,

Leuk je eerste ervaringen te lezen! En goed te horen dat je veilig op de plek van bestemming bent aangekomen.. Heel veel succes met het lesgeven! En hopelijk ga je je snel thuisvoelen tussen de thai..

Kus Jetty
  8. Danielle:
    Sophietje!!

Weet je inmiddels de naam van je dorpje al?? of heeft het uberhaupt geen naam, gewoon dorp 3145 tussen de bomen in de gouden driehoek (gouden driehoek zou het trouwens ook wel erg goed doen in ons sprookje :P:P)

Ben trots op je biertjes, ik verwacht een doorgewinterde bierdrinker aan te treffen op onze reunie in Laos! Trouwens, heb afgelopen dinsdag gegeten met iemand die als hometown vientiane heeft, ik ga maar eens checken of dat ook echt zo is, want dat biedt natuurlijk de kennis van een local!

Geniet met mateN!
    xxx
  9. Ada:
    20 september 2010
    Ha Sophie, Was het weekend op stap en heb niet eerder kunnen reageren. Fijn dat je goed bent aangekomen in het Noorden. Beetje jammmer dat je geen "collega's" hebt, maar zoals iemand al schreef je hebt wel de gelegenheid om met de thaise bevolking kennis te maken.
    Veel plezier en liefs mam
  10. Jolien:
    Ha Sophie,
    Wat heb je al weer veel beleefd in die paar dagen. Lijkt me af en toe heel hilarisch die spraakverwarringen! Het blijkt wel dat ze je daar echt nodig hebben, niet alleen die kinderen:)!
    Veel plezier met lesgeven!

liefs,
    Jolien
  11. Ellen:
    hey sop!

super leuke update... plaats je binnenkort ook nog fotobewijzen op je weblog??

veel plezier en
    teek it iezieeee met lesgeven!

x el
  12. Alice:
    Sophia!!

Geen kikkers maar salamanders dus?? Haha :D! Misschien ook het kussen waard ;). Good luck with teaching!

xxx
  13. Medy:
    20 september 2010
    "Ook al met mijn zaklamp recht in het gezicht van een giga salamander geschenen. Ik kon een gil net onderdrukken:)"

hahaha!!! erg grappig :p

leuk verhaal! ben ook benieuwd naar de fotos!
  14. Femke:
    Hej Sophie!

Leuk om je verhaal te lezen! Als ik lees over tuk-tuks, nightmarkets, groene heuvels en salamanders verlang ik echt weer terug... (met uitzondering van de salamanders dan). Je hebt al veel meegemaakt in die paar dagen. Ben ook benieuwd naar je doceerervaringen!

Xx Femke
  15. Joyce de buurvrouw:
    22 september 2010
    Fijn verhaal weer!! Wat heb ik toch een saai leven. Zijn volop in Simone's huis bezig met "normale" dingen, zoals vloeren leggen, verven en soppen etc.
    Kortom het geijkte Hollandse leven. Geniet van alle TaaiTaai poppetjes en het engels komt heus goed van ze, als ze maar goed les krijgen. En laat de kinderen die salamanders verwijderen, die zijn het gewend! Groetjes
  16. Fred:
    24 september 2010
    Hallo Sophie,
    In de grote Bos-atlas heb ik Thailand nog eens bestudeerd en gezien waar je nu zo ongveer zit. Was deze driehoek (Birma, Laos, Thailand) vroeger niet berucht om z'n drugsmokkel ? Ik zou bij het wandelen op zondagmiddag uitkijken dat je niet per ongeluk de grens met Birma oversteekt. Je krijgt daar zomaar huisarrest. Zijn de Thais een beetje lief voor je en wordt er ook een beetje voor je gezorgd. Toen ik gisteren een klein Thais loempiaatje kocht en de Thaise vrouw heel vriendelijk daaaaaaaaaaaaaaag zei moest ik aan je denken.
    Ik hoop dat je het (nog steeds) een leuk avontuur vindt, over 11 weken kom je alweer naar huis.

Hou mij/ons op de hoogte.