Two weeks of goodbye!

1 september 2010 - Utrecht, Nederland

Na veel wikken en wegen gaat het toch gebeuren: ik ga voor drie maanden weer een verre reis maken. Dit keer niet als medisch student maar als basisarts. Echter, pas in januari zal ik de naam van arts eer aan gaan doen. Nu eerst twee maanden werken als vrijwilliger in een andere cultuur en op een ander vakgebied, iets dat ik al jaren wil doen.

Woensdagavond 15 september vlieg ik met een rechtstreekse vlucht naar Bangkok. De rellen in die stad waren enige maanden geleden volop in het nieuws. Nu geeft het ministerie van Buitenlandse Zaken nog wel aan dat waakzaamheid in Bangkok en het noorden moet worden betracht. Uiteraard is dat een waardevol advies. Maar ik kan iedereen gerust stellen, net als vorige keer in Zuid-Afrika, mij overkomt niets. Behalve misschien een paar zware moessons op mijn hoofd!

Na 2 overnachtingen daar vlieg ik door naar Chiang Rai (Noord-Thailand), waar ik door de organisatie Akhaasia zal worden opgewacht. Zie www.akhaasia.org voor meer informatie en de link naar een brochure: http://www.akhaasia.org/BROCHURE%202010.pdf. In Chiang Rai bevindt zicht het hoofdkantoor van de organisatie en zal vandaaruit ik worden uitgezonden naar verschillende volunteer projecten. Ik breng de eerste week in het bergdorpje San Jai door. Wie het wel op een routekaart kan terugvinden, mag het mij zeggen! Ik zal Engelse les gaan geven aan kinderen op een basisschool...waarschijnlijk. Let op: dat laatste woord zal (waarschijnlijk!) een constante zijn in mijn blog. Vrijwel niets ligt nog vast, ook de route van mijn reis naar Laos en Vietnam niet, waar ik half november mee zal beginnen. 22 november zal ik Danielle ontmoeten in Vientiane (Laos). Dat is wel zeker! En dat ik 20 december het vliegtuig terug neem ook tenzij we door de Vietnamezen zijn ingepakt. Figuurlijk gezien dan.

Rest mij te schrijven dat ik de Hollandse nazomer en (vloeken op) de herfst ook zal missen. Maar vooral jullie natuurlijk. Al hoop ik niet al te veel! Ik houd graag contact met jullie via deze weblog over boeddhistische tempels, de cultuur van de Akha, Thaise massages, de Thaise cuisine, de Mekong rivier....Laat me ook weten welke persoonlijk en minder persoonlijk Nederlands nieuws ik echt moet weten!

Tot rond het nieuwe jaar!

Je kunt je aanmelden aan de rechterkant van deze pagina om automatisch een mailtje te krijgen wanneer ik een berichtje op deze blog heb geschreven.

Liefs Sophie

Nog wat toegiften.

Gautama Boeddha:

Groter geluk bereik je met eenvoudigheid, niet met ingewikkeldheid.

En een gedicht van Andre Schulten (met dank aan Lienke):

en de zin

van het bestaan

maar dan

simpelweg ontdekken

dat leven slechts een werkwoord is

zonder daarbij stil

te staan

1. Lesley Bosschaart:
    1 september 2010
    Hoi lieve Sop,

Een eerste bericht vanuit het frisse Nederland op je blog. Een mooie tijd zie je tegemoet in Thailand en op de 'waarschijnlijke reis' richting Laos en Cambodja. Ik wens je heel veel plezier, geluk en alle goeds, avonturiertje uit Utrecht.

Tot ergens voor de 15de! :-)

Liefs, Lesley

PS: Ik kan San Jai niet vinden in Thailand, maar wel San Sai; bedoel je dit?
  2. Joyce de buurvrouw:
    3 september 2010
    Daar gaat ze weer! Dapper hoor. En ik heb weer
    lekker wat te lezen, de komende herfstmaanden.
    Wat een avontuur. Nou ik denk dat ik je morgen
    nog zie, dus alles wat er nu staat kan ik net zo goed dan zeggen. Succes en goede reis. Heb ik dit advies al niet eerder gegeven??
  3. Irene:
    4 september 2010
    HEy Sophie,

Erg leuk dat je weer een blog gaat bijhouden. Toch dapper dat je in je eentje een grote stap gaat maken. Ik ben erg benieuw naar alle 'waarchijnlijke' culturen die je gaat meemaken. Leef en geniet!

xxx
  4. Paul:
    19 september 2010
    Ik ben benieuwd of je goed bent aangekomen en hoe je eerste indrukken zijn.