De wegen naar woeste kusten en woestijn

3 augustus 2009 - Cape Town, Zuid-Afrika

Het eerste deel van mijn vakantie zit er op.  In 1.5 week heb ik met Anja de Oost-en Westkaap  van Zuid-Afrika doorkruist.

Vantevoren hadden we globaal bedacht welke plekken we wilden zien maar we hadden slechts de eerste twee overnachtingen geboekt. De dagen erna kon het dus voorkomen dat we s’ ochtends niet wisten waar we die avond zouden slapen. Die vrijheid was heerlijk en bovendien ook goed mogelijk, omdat het in de winterperiode erg rustig is. Genoeg plaats dus in alle hostels! En het weer in de winter is zo slecht nog niet. Soms een spatje regen maar meestal blauwe luchten.Maar wie graag op vakantie gaat voor de zon en 30-40 graden kan hier beter in de zomer/lente komen!

Het eerste deel van de reis brachten we door in de Karoo, waar het landschap ook wel semi-woestijn wordt genoemd.  Grote lege vlaktes met alleen wat laag struikgewas. We reden soms een aantal uur achter elkaar op een lange rechte weg zonder enige verandering in het landschap. Deze vegetatie gaf ons vooral het Afrika-gevoel/

De Karoo wordt onderverdeeld in de Kleine en de Grote Karoo. In de Kleine Karoo ligt het plaatsje Oudsthoorn, dat wel de struivogelhoofdstad wordt genoemd. Overal waar je kijkt zijn daar struivogelboerderijen te zien. Verplicht als toerist is het dan ook om een ‘ ostrich show farm’ te bezoeken waar we de vogels mochten voeren en aaien. Nee, geef mij toch maar een kat!

Het andere hoogtepunt in Oudtshoorn zijn de grotten: de Cango Caves. Ik zag nog nooit zulke grote stalagmieten en stalactieten bij elkaar. Ongelooflijk hoe die formaties zich kunnen vormen in honderdduizenden jaren.

De Kleine Karoo wordt ingeklemd door twee bergketens: een ervan is de Swartbergketen, die via een mooie pas is te berijden. Daar konden we zelfs de sneeuw aanraken!

Vanaf Oudsthoorn reden we naar het noorden, de Grote Karoo, waar we een aantal nationaalparken hebben bezocht. Erg grappig om in ons eigen kleine Fiatje op jacht te gaan naar de wilde dieren. Een hoge jeep zou beter zijn geweest! Maar goed: het resultaat mocht er zijn: zebra’s, kudus (een soort antilopes, die ook erg lekker zijn op een bord), olifanten, buffalo’s, elands, wrattenzwijnen, meerkatten, etc. De zogenaamde Big Five (olifant, neushooorn, buffalo, luipaard en leeuw) heb ik dus nog niet comleet maar misschien brengt de rest van de vakantie daar verandering in.

Vanaf het Addo Nationaal Park reden we terug via de kust, wat ook wel de Garden Route wordt genoemd. Hier is het landschap heel anders: veel groene heuvels/bergen naast de Indische Oceaan. We maakten stops in Jeffrey’s Bay (bekend als surfersparadijs), Knysna (geroemd om haar lagune), George (voor een kaasfestival) en Tsitsikamma (bosrijk natuurreservaat met een woeste kust).

Het eigenlijke hoogtepunt van de reis kwam pas op de laatste dag waarop we naar het zuidelijkste punt van Afrika, Cape Aghulas, reden. De hele vakantie hadden we het al gehad over hoe graag we wel niet walvissen wilden zien. Tidjens onze reis zagen we vanuit de verte twee walvissen maar dat was zo ver weg dat dat eigenlijk niet telde. In Cape Aghulas hadden we het geluk dat we mee konden op een kleine motorboot en ja hoor: al snel zagen we de eerste walvisbaby met haar/zijn moeder. Nog frappanter werd het toen we een witte babywalvis zagen: een albino! Dat kan dus ook in de onderwaterwereld.

Morgen vlieg ik naar Johannesburg waar ik mijn vader en broer zal treffen om met hen de provincie Limpopo te gaan ontdekken. Hier bevindt zich onder andere het Kruger Park. Op naar de leeuwen!

1. Ada:
    Ha Sophie,
    Volgens mij ben ik de eerste die dit leest. Fijn om van je te lezen en dat het goed is verlopen. Ik heb je vader en broer vanmorgen naar Schiphol gebracht en als het goed is zijn ze nu 1.5 uur onderweg. Ze hadden er zin in. Veel plezier en Steef zou kussen overbrengen. Evenals een brief en kadootje.
    Geniet ervan met z'n 3 een.
    Liefs
  2. Alice:
    Haa Sophie!
    Klinkt echt ontzettend mooi wat je allemaal gezien hebt tijdens je reis. Vooral heel bijzonder dat je walvissen gezien hebt, dat wil ik ook nog wel ooit. Heb vorige week wel walvisvoedsel gezien: zeehonden op Ameland ;). Veel plezier op je komende avontuur!
    xxx
  3. Miranda:
    3 augustus 2009
    Hey meis, ff een kort berichtje.
    Heel tof wat je allemaal meemaakt en ik hoop dat je nog geniet van je laatste tijd daar. Ik lees dat je je vader en broertje gaat ontmoeten? Leuk hoor. :)

Veel plezier en ga die Big Five verzamelen :)

Kus, miranda
  4. Lesley Bosschaart:
    Hoi lieve Sop,

Wat een ervaringen allemaal, ik ben trots op je reislustige en avontuurlijke houding, zeker een lifechanging experience (lekker Amerikaans)! :)

Tot snel in augustus!

Kus, Lesley
  5. Hugo/Ellie:
    4 augustus 2009
    Het lijkt me allemaal erg mooi- nu Paul zelfs naar Zuid-Afrika durft,moet ik er ook maar eens over nadenken.Nog veel plezier en kijk goed uit met je avontuurlijke vader en broer

hugo
  6. Gerrie:
    5 augustus 2009
    Dag lieve Sophie, wat een heerlijke verhalen schrijf je toch. Om nog meer met je mee te genieten luister ik nu naar Gert Vlok Nel die zingt over Beaufort-Wes, vlgns mij in de Karoo. Ik neem aan dat alles goed is verlopen en dat je nu met Paul en Steef aan het cruisen bent. Geruststellend voor Paul dat hij er nu een zeer ervaren reisgenoot bij heeft. Wens jullie een goede en vooral relaxte tijd toe. X Gerrie
  7. Lotte:
    5 augustus 2009
    Eindelijk vakantie na al die weken op de traumatologie!! :) Geniet er maar goed van! Ik wacht in spanning op de foto's...

kus Lotte
  8. Irene:
    6 augustus 2009
    hey Sophie!

Mooie verhalen allemaal. Spot jij ff gewoon een albino babywalvis! Tof hoor!!
    Veel plezier in Kruger. Op naar de Big Five! Heb je je verrekijker mee? Dan moet je ze allemaal kunnen spotten ;)
    xx
  9. Danielle:
    6 augustus 2009
    yes yes my friend! lekker dat je eindelijk aan het reizen bent geslagen! mooi dat je broer en je vader je komen opzoeken, dan kun je ze als een volleerde afrikaan rondleiden daar (in het afrikaans natuurlijk :P)
    ik ben inmiddels weer volop boterhammen met hagelslag aan het verorberen in het verrassend zonnige nederland... wel ff afkicken is dat maar ja... het leven is hard :)
    liefs danielle
  10. Eva:
    7 augustus 2009
    Hee Sophie,

Ik lees ook al je verhalen mee hor en vind ze allemaal even leuk! Ik ben net terug van mijn vakantie in Tenerife, maar is toch heel wat anders dan Afrika. Ben benieuwd hoe Steef en Paul het vinden, maar dat hoor ik vast nog wel!
    Ik eet vanavond bij opa & oma, gaan we het vast nog uitgebreid over al je avonturen hebben :)

Geniet er nog van en veel plezier!

Dikke kus van je nichtje
  11. Joyce de buurvrouw:
    12 augustus 2009
    Hoi Sophie, ik denk dat je nooit meer kan wennen aan je eigen landje. Misschien is een baan bij de flying doctors wat voor jou? Of reisgids, nog beter. Zo kom je nog eens ergens en de reisverslagen zijn fijn om te lezen! Nog veel plezier met je vader en Stephan.
    Liefs Joyce. PS: Trouwens, Dummy is zeker prettig om te aaien.